Jednosmerky

Návrh úpravy jednosmeriek pre cyklistickú dopravu na území mestskej časti Bratislava- Nové Mesto

LetnáPre zlepšenie a zjednodušenie pohybu cyklistov po mestskej časti Nové Mesto a zároveň pre zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky s dôrazom na cyklistickú dopravu je nutné zaviesť obojsmerný pohyb cyklistov v jednosmerkách. Protismerná jazda cyklistov je ochrana a zlepšovanie podmienok pre najslabších účastníkov cestnej premávky a zároveň zlepšenie využívania a poľudštenie verejného priestoru. Jazda bicykla v protismere auta, na upokojených uliciach a pri ohľaduplných účastníkoch, je pre cyklistov aj chodcov bezpečná: motoristi majú priamy výhľad na cyklistu, väčšie množstvo cyklistov pôsobí na prirodzené spomalenie áut, čo má za dôsledok vyššiu bezpečnosť pre chodcov aj cyklistov. Protismerky cyklistom výrazne uľahčujú pohyb v uliciach, ktoré sú dopravne organizované pre autá. Dopravní inžinieri predpokladajú, že tranzit by mal chodiť po hlavných cestách a zjednosmernené ulice sú určené len na dojazd do cieľa. V minulosti boli pôvodne všetky ulice obojsmerné, ich zjednosmerňovanie nastalo kvôli motoristom a malo viacero neriešených negatívnych dopadov na skupiny, ktoré ho nepotrebujú. Ako príklad by sa dali uviesť chodci, ktorý sú znevýhodnení záberom chodníka na parkovanie a cyklisti, pre ktorých vznikli dlhé a nezriedka komplikované obchádzkové trasy. V extrémnom prípade môže byť na obchádzke jednosmerky zákaz vjazdu cyklistom alebo obchádzka vedie po frekventovanej a preto nebezpečnejšej komunikácii. Jednosmerky, ktoré sú v mestských štvrtiach vybudované z dôvodu zabráneniu prejazdu tranzitnej dopravy, pri cyklistickej doprave úplne strácajú opodstatnenie. Ak pripustíme prioritu nemotorovej dopravy, dospejeme k lepšiemu hospodáreniu s verejným priestorom, lepšiemu a bezpečnejšiemu pohybu peších a cyklistov a celkovému poľudšteniu mestskej časti.

Jednosmerné komunikácie v správe mestskej časti sú v prevažnej miere s minimálnou intenzitou dopravy v obytných mestských štvrtiach. Úpravy sa dajú docieliť veľmi jednoducho, doplnením zvislého dopravného značenia, bez komplikovanej projektovej prípravy či veľkých stavebných úprav. Na uliciach dlhších ako 80 m a zároveň v celej dĺžke širokých 3,0 m sa musí zabezpečiť možnosť vyhnutia bicykla a ostatných vozidiel, aby nemohlo dôjsť ku kolízií. Ako výhybňa môže slúžiť lokálne rozšírenie komunikácie, prerušenie parkovacieho pásu (vjazd na miesto ležiace mimo komunikáciu) a pod.

Pri rokovaniach s Krajským dopravným inšpektorátom zostal nasledujúci zoznam ulíc, kde je v pilotnom projekte povolená obojsmerná jazda cyklistov v jednosmerkách:

Zoznam ulíc doporučených KDI k úprave na vjazd cyklistov v protismere v jednosmerných uliciach:

  • Ukrajinská
  • Moravská
  • Sliezka
  • Športová
  • Halašova
  • Letná
  • Ľudové námestie
  • Svätovojtešská
  • Smikova
  • Cintulova
  • Chemická
  • Tylova
  • Guothova po zákaz prejazdu
  • Guothova so zákazom prejazdu, doplniť povolenie pre cyklistov
  • Pluhová pri železnici

Dokumentácia



Vytvorené: 17.01.2020 09:12, Tettinger Marek